Persberichten


Eurospoor2017, Internationaal Modelspoor Evenement

 

 

 

logo.jpg

 

Eurospoor2017: 25e editie! Een jubileumjaar met extra veel modelbanen!

3 - 5 november 2017, Jaarbeurs Utrecht, NL 

Zondag 5 november kinderen t/m 11 jaar gratis entree met online ticket. 

 

Al 25 jaar zijn Leo en Chitra de drijvende kracht achter de Eurospoor trein. Gestart in een klein zaaltje in Zaandam en langzaam groter gegroeid tot een internationaal evenement, waarvoor hob-byisten van heinde en verre naar de Jaarbeurs komen. De naam 'Eurospoor' voor het evenement kwam bijna als vanzelf, omdat in 1993 de grenzen open zouden gaan en het derhalve voor buitenlanders makkelijker zou worden om met goederen en modelbanen de landsgrenzen te passeren zonder veel formaliteiten.

 

Eurospoor staat sinds 1993 synoniem voor alles wat met modeltreinen te maken heeft. Volwassenen en kinderen kunnen genieten van 60 van de meest schitterende model-banen ter wereld, tot in detail nagebouwd. In 3 enorme Jaarbeurshallen (23.000 m2) tonen honderden hobbyisten van vele nationaliteiten hun mooiste creaties en daarnaast is er de beroemde modelspoormarkt. Bijna 1 kilometer aan ontelbare stands en verkoopkraampjes met nieuwe en gebruikte modeltreinen en bijbehorende zaken als landschappen, gebouwen en niet te vergeten de technische noviteiten voor digitale besturing.

 

Perfectie in modelspoorwegbouw

De dagen dat het treintje alleen de hoofdrol had, zijn definitief voorbij. Het modelspoor anno 2017 wordt gekenmerkt door de groeiende aandacht voor detail. Een modelspoorbaan is veel meer geworden dan 'n rondje rails en her en der een boom of huisje. Het gaat nu om het op schaal nabouwen van de realiteit. Met bewegende delen (en bijbehorende geluiden) in het landschap zoals het carsystem, huizen mét echte interieurs en led-verlichting, machines die graven, figuren die matten kloppen, bewegende deuren en nog veel meer zijn in het digitale tijdperk steeds beter op schaal te zien en te horen.

 

Daarnaast hebben modelspoorwegbouwers ook meer belangstelling gekregen voor het op schaal nabouwen van een bestaande situatie of een historische plaats. Zo zullen we op Eurospoor John Holden zien die als klein jongetje elk nieuwjaar met zijn moeder voor een korte vakantie met de trein vanuit Liverpool naar London reisde. Maar de eerste 15 minuten van de trip op het station van Liverpool hebben een onuitwisbare indruk achtergelaten en vormden de aanleiding tot de onvermijdelijke drang om dit machtige station met zijn 11 perrons en enorme overkapping te willen nabouwen. lees meer>

 

Ook treffen we op Eurospoor2017 de gebroeders Montfrooij uit Rotterdam. De gebroeders hebben een sterke band met Rotterdam. Dat in combinatie met de liefhebberij voor havens en modelspoor zorgde ervoor dat de gebroeders aan de bouw van hun havenbaan in model begonnen. Niet zo maar een haven, maar een zo natuurgetrouwe kopie van de Rijnhaven en Waalhaven. Compleet met spoor, gebouwen, kranen en natuurlijk schepen. lees meer>

 

Maar ook bijzondere prestaties kunt u op Eurospoor verwachten. Wat te denken van de uit Duitsland afkomstige Münchberger Eisenbahnfreunde: Deze club toont een originele bedieningsinstallatie van een diesellocomotief V200 027 waarmee de meegebrachte verenigingsbaan wordt aangestuurd. De bediening van deze installatie wordt op een groot scherm getoond om alle bezoekers de werkwijze van de machinist te kunnen tonen. lees meer>

 

Kinderen op Eurospoor

Op Eurospoor komen ook kinderen volop aan hun trekken. Bij een aantal clubs mogen ze meehelpen de baan te bedienen en kunnen zelfs meerijden in een grote modeltrein. Daarnaast kunnen ze zelf rangeren, modelhuisjes in elkaar zetten en hun eigen spoorwagon bouwen.

 

Op zondag 5 november mogen kinderen t/m 11 jaar onder leiding van een volwassene de beurs gratis bezoeken (bij online kaartbestelling).

 

Ook zonder zelf actief met de modelspoorhobby bezig te zijn is het een lust voor het oog om de prachtig werkende miniatuurspoorbanen te zien. Eurospoor is een dagvullend evenement voor iedereen die eens wat anders wil.

 

Algemene informatie

Eurospoor2017 vindt plaats van 3 t/m 5 november in Jaarbeurs Utrecht. De beurs is drie dagen lang geopend vrijdag 10.00 tot zondag 17.00 uur. Toegangskaarten kosten online € 16,50 / kind t/m 11 jaar: € 7,00. Op zondag 5 november mogen kinderen t/m 11 jaar onder leiding van een volwassene de beurs gratis bezoeken (bij online kaartbestelling). Meer informatie op www.eurospoor.nl

 

- Voor persfoto's in hoge resolutie bij onderstaande artikelen klikt u op de foto's bij het artikel, meer foto's vindt u op de persfotopagina -

 

- Onderstaand vindt u informatie omtrent de bovengenoemde (en andere) deelnemers -

 


köff.JPG

Emsland-Veenbaan, Spijkspoor, NL

 

 

 

 

Deze modulebaan toont een fictief spoorwegnet zoals dat gesitueerd zou kunnen zijn in Noordwest Duitsland rond de rivier de Ems. in de periode 1958 tot 1962 (Tijdperk 3). Deze modelbaan toont voor de modelbouwer een keur van uiteenlopende en inspirerende onderwerpen, zoals romantiek, kust en haven, industrie, smalspoor, normaalspoor, stad, landelijk gebied en een locdepot.

 

De bezoeker maakt een denkbeeldige reis van één van de Noordzee eilanden via een kustplaats naar het achterland, waar het veenbedrijf nog in volle gang is. Het spoorwegnet bestaat uit een smalspoor- en normaalspoorwegnet in de schalen HOe en HO.

 

In het veengebied is een veldspoornet in de schaal H0i aangebracht. Voor de aankleding van deze baan is veelal gebruik gemaakt van naar eigen inzicht gebouwde modellen of van gewijzigde fabrieksmodellen. De achtergronden voor deze modelbaan werden gemaakt door professionele kunstenaars die daarmee hun studie aan de Willem de Kooning Academie voor beeldende kunst en vormgeving afrondden.

 

 

 

Onderstaand ziet u het eindpunt van de smalspoorlijn en het vissersdorp Emssiel.

  


lime-foto Les Green.jpg

Liverpool Lime Street Station (UK)

 

John Holden, "Liverpool Lime Station", United Kingdom.

 

Als klein jongetje reisde John elk nieuwjaar met zijn moeder voor een korte vakantie met de trein vanuit Liverpool naar Londen. Maar de indrukken op het station van Liverpool stegen boven alles uit en maakten een diepe indruk op de jonge John. Het begon met de geluiden en geuren op dit machtige en imposante station en daarna eenmaal in de coupé, de vochtige en smerige groene substantie die langs de ramen en de massieve stenen stationsmuur naar beneden liep terwijl van buiten het geklop om de wielen te testen hoorbaar was. Het maakte voor John niet uit. Binnen was het warm en droog en vermaakte hij zich met de in de 50er jaren zo populaire strip “The Eagle”. Toch hebben deze eerste 15 minuten van de trip een onuitwisbare indruk achtergelaten en vormt de aanleiding tot het onvermijdelijke drang om dit machtige station te willen nabouwen.

 

Liverpool Lime Street station is een kopstation. Dat betekent dat het een eindpunt is waar de treinen in dezelfde richting vertrekken als waarin ze aankomen. De consequentie is een intensief treinverkeer op de 4(!) sporen die naar het station leiden. Automatisering en computerbesturing bleken nodig om hieraan tegemoet te komen. In deze modelbaan is elektronica ingebouwd waarmee 200 verschillende routes ingesteld kunnen worden. De operator moet ingeven via welke lijn een trein binnenkomt en bij welk van de 11 perrons deze trein moet aankomen. Alle wissels en signalen voor die route worden dan in de juiste stand gezet en conflicterende routes gaan op rood.

                                                                                                                                                     Photo: Les Green

Een andere bijzonderheid is de zogenoemde “sector plate”. Dit is een elektronisch gestuurde schuif waarmee complete treinen van achter de modelbaan zeer snel naar voren kunnen worden geschoven. Ook hier komen geen handen aan te pas. De operator hoeft alleen maar twee knoppen in te drukken om de gewenste opgestelde trein naar voren te halen. Met deze oplossing is een enorme ruimtewinst verkregen, omdat er geen lussen hoeven te worden gecreëerd. Een ander voordeel is dat met zeer kortgekoppelde treinen gereden kan worden, omdat de trein immers geen bochten hoeft te maken hetgeen tot ontsporingen zou kunnen leiden. Handgemaakte wissels en seinen van messing met natuurgetrouwe bediening en verlichting zijn andere van de vele features van deze modelbaan. De historische gebouwen zijn een hoogstandje van modelbouwkunst. Topper van Eurospoor2017!

 Bent u de Engelse taal machtig, dan kunt u hier en  hier meer lezen.

 

 

 Photo: Tony Teague


Eurospoorfoto-1.jpg

Kaj-M

 

Gebroeders Montfrooij, NL.

  

Zij waren al eerder met het onderwerp de Rotterdamse haven te gast op Eurospoor, maar er is inmiddels zoveel nieuws te zien dat welhaast van een nieuwe modelbaan gesproken kan worden. 

 

Het bestaande 'Pier-2' is helemaal gereed en zelfs uitgebreid met een extra module en rangeergedeelte. Blikvangers op Pier 2 zijn de manshoge havenkranen voor de overslag van stukgoederen en de markante opslagloodsen met bolle daken. Dit is een echte pier en dus aan 3 zijden omsloten door water. Een heel nieuw 5 meter lang gedeelte dat op Eurospoor2017 voor het eerst getoond zal worden is 'Het oude stukgoed', dat de Rotterdamse haven jaren 50 zal uitbeelden. Stukgoed zit alweer jaren in containers, maar voorheen werden kisten, kratten, balen en dozen nog traditioneel geladen en gelost in en uit scheepsruimen.

 

Hier is de website van de gebroeders Montfrooij: http://mm.trainsandtrucks.nl/

 

 


Vereinsanlage.jpg

Münchberger Eisenbahnfreunde (D) - Verenigingsbaan

 

Deze club toont een originele bedieningsinstallatie van een diesellocomotief V200 027 waarmee de meegebrachte verenigingsbaan wordt aangestuurd. Bij de installatie behoren nog verdere modules door welke een natuurgetrouwe besturing, net als bij een reële machinist te zien zal zijn. De Installatie is ontwikkeld om via de "Führerstand" de commando’s van de machinist via speciale software op de locomotief over te brengen. De bediening van deze installatie wordt op een groot scherm getoond. Zo kan iedereen, en niet alleen de bezoekers die dichtbij staan, de werkwijze van de machinist live meemaken. Naar alle waarschijnlijkheid is deze installatie met de getoonde functies uniek en de enige in Europa. 

 


13316887_1039071876147664_4491009915957636384_o.jpg

Dioramawedstrijd A4

dioramawinnaar2.jpg

 

Na het succes vorig jaar van de dioramawedstrijd met 24 deelnemers heeft de stichting Modelspoorwijzer zich sterk gemaakt om in samenwerking met het modelspoortijdschrift Railhobby en Eurospoor ook voor 2017 een dioramawedstrijd uit te schrijven.

 

Links ziet u het diorama van Peter Seuren dat enkele jaren geleden de 1e prijs in de wacht sleepte bij zowel de publieks- als de vakjury. We rekenen erop dat ook dit jaar weer vele juweeltjes bewonderd kunnen worden. Onderstaand ziet u diorama's uit eerdere jaren. En ja, het lijkt ongelofelijk, maar al deze werkjes zijn gebouwd op A4 formaat. Het motto van deze wedstrijd is dan ook: "Niet te groot, niet te klein. Op een A4-tje moet het te bouwen zijn"! Op de beurs zullen de diorama's 3 dagen lang tentoongesteld worden. Er is een vakjury, maar bezoekers mogen ook hun stem uitbrengen. Zondagmiddag vindt de prijsuitreiking plaats.

 

IMG_4950.jpg IMG_4964.jpg

 

 

 


3-Totaalbeeld Eurospoor VSZ 2017.jpg

Gräubundenbahn - Vereniging Spoorgroep Zwitserland

 

 

Keerviaduct

 

Zwitserland is het land dat veel modelspoorders aanspreekt. Het grootbedrijf kenmerkt zich door grote bedrijfszekerheid en precisie. Daarnaast zijn er natuurlijk de vele kunstwerken (zoals bruggen en tunnels) die nodig zijn om de spoorweg door de woeste natuur te loodsen. Het zal u dan ook niet verbazen dat de langste spoorwegtunnel ter wereld zich in Zwitserland bevindt. De Gotthardtunnel is 57 kilometer lang en loopt dwars door het Gotthardmassief. Maar niet minder indrukwekkend zijn de private Spoorwegmaatschappijen, zoals De Rhätische Bahn (RhB) in Zwitserland, die treinen op smalspoor laat rijden in het kanton Graubünden. Dit kanton heeft een smalspoornetwerk van bijna 450 km lang. Het voordeel van smalspoor is dat het goedkoper is dan reguliere rails. Omdat smalspoor uiteraard ook smaller is dan normale rails hoeven tunnels en viaducten niet zo groot te zijn om het smalspoor doorheen te leiden. In bergachtige gebieden, zoals in Zwitserland, levert dit tijds- en kostenbesparing op bij de aanleg van het spoorwegnetwerk.

 

Daarom wordt op de modelbaan ook smalspoor gebruikt. De schaal is gelijk aan de veelvuldig voor modelspoor gebruikte HO-schaal (1:87), maar daar het smalspoor is, liggen de spoorstaven slechts 12 mm uit elkaar en niet 16 mm zoals bij normaalspoor. Deze schaal staat bekend als HOm; de “m” staat voor meterspoor en dit is de standaard voor het smalspoor in Zwitserland.

De helaas onlangs overleden Niek Talsma koos ervoor om een deel van dit netwerk in model na te bouwen. Zijn vrienden van de Vereniging Spoorgroep Zwitserland zullen de modelbaan bedienen.

Meer informatie rondom deze baan is te vinden op de volgende website: http://www.graubuendenbahn.nl/

 

Runiaviaduct

  



Het product is toegevoegd aan uw winkelwagen.

< verder winkelen naar winkelwagen >