IMG_6773-crop.jpg

NIEUWS EUROSPOOR2017


Slotbericht Eurospoor2017

 

 

 

Het jubilerende Eurospoor2017 is succesvol afgesloten. Jongstleden oktober vond ons internationaal modelspoor evenement voor de 25e maal plaats. Deelnemers en de organisatie kunnen tevreden terugblikken op het evenement. Het was een van de beste edities sinds 1993, zoniet de beste, vonden niet alleen wij, maar ook heel veel van de ruim 15.500 bezoekers. De sfeer was opperbest, er was veel te zien en te doen, de banen waren overwegend van topkwaliteit, de handel was levendig en de ruimte was goed ingericht. En ja, er waren natuurlijk ook minpuntjes, er was een diefstal die op heterdaad betrapt werd en de nodige tijd kostte, iemand die bij de toiletten had overgegeven en ons het opruimen liet, de ‘pulled pork’ truck die te weinig afzuiging had en een blauwe mist veroorzaakte en de man die de hoofdprijs had gewonnen bij het Eurospoor Prijzen Festival, maar alles liet staan omdat er niets van zijn gading bij was. Jammer voor hem, maar een geluk voor de volgende winnaar!

 

Wachtenden in Jaarbeurs hal 10 in 1999

In 1993, toen we begonnen, was het echt niet voor te stellen dat het evenement zo lang zou kunnen voortduren. Het jaar 2000 was toen al een enorme grens waarachter je eigenlijk niet keek. Na het supersucces van Eurospoor1993 waarbij handelaren de eerste dag al volledig uitverkocht waren vonden we gewoon dat we door moesten gaan. Ook al werd ons dit van alle kanten afgeraden omdat in 1994 ook weer de tweejaarlijkse Rail show zou plaatsvinden. Maar het bleek gewoon te kunnen! In september 1994 Rail met 30.000 bezoekers en twee maanden later Eurospoor met 30.000 bezoekers! Kom daar nu maar eens om! Je mag blij zijn met de helft en dat zijn we natuurlijk ook wel. Zet ze op een rij en kijk eens hoe lang die is, voor die groep fans willen we werken en hopen dat het er allengs weer meer worden. We hebben trouwe bezoekers waarvan er een aantal ons al hebben laten weten dat ze alle edities hebben meegemaakt. Je wilt eigenijk alle bezoekers iets geven, maar dat is financiëel niet haalbaar, daarom bedachten we het Eurospoor prijzen Festival waarbij meer dan 150 modelspoorartikelen te winnen waren.

 

Maar er zijn ook deelnemers die aan alle 25 edities hebben deelgenomen. Ik weet niet of het u is opgevallen, maar deze deelnemers hadden een tros ballonnen (met 25 erop) aan de stand vastgemaakt. Gedurende de beurs hebben ze nog een aardigheidje van ons gehad: de Eurospoor mok met inhoud.

 

Speciaal ter ere van het 25 jarig bestaan van Eurospoor is een mok uitgegeven. De mok is aan aan twee zijden verschillend bedrukt. Daarnaast is in samenwerking met PIKO een witte container in schaal H0 (1:87) uitgegeven. De deuren van de container kunnen geopend worden. De bedrukking van deze unieke container bevat de logo's van Eurospoor 25 jaar, Jaarbeurs 100 jaar en PIKO.

Mok en container zijn hier te bestellen.

 

Er stonden dit jaar nog weer meer modelbanen dan in eerdere jaren. We hebben echt alles uit de kast getrokken om een meer dan uitstekende beurs neer te zetten. Aan de reacties te merken is dat ook gelukt. Wij zijn Beneluxspoor erkentelijk dat we de primeur van de Britse modelbaan mochten krijgen. Fijn dat Beneluxspoor een eigen ruimte heeft die zij zelf indeelt en daar de nodige modelbanen en demonstraties verzorgt. Vanaf deze plaats willen we alle Beneluxspoorders bedanken die zich 3 dagen hebben uitgesloofd en aan het succes van Eurospoor2017 hebben bijgedragen.

 

Dat geldt ook voor de A4 dioramawedstrijd die geheel door Jeffrey Onrust georganiseerd wordt met ondersteuning van Railhobby en Eurospoor.

 

Zoals de naam al zegt moet het gehele diorama binnen de maten van een velletje A4 papier blijven (220 mm x 297 mm). Het blijkt dat het A4 formaat nog best wel een werkbaar oppervlak is, iets waar wij bij de aankondiging van de wedstrijd nog twijfels bij hadden. Nee, opvallend was dat er inzendingen waren waarbij op het kleine oppervlak zelfs voor de grotere schalen werd gekozen inplaats van kleiner te gaan. Ook deze wedstrijd zien wij volgend jaar graag terugkomen. Er was een mooie opkomst van 28 diorama's. In de categorie Jeugd ging de eerste prijs naar diorama nummer 6 genaamd “Halte Zout Industrie anno 1935” van Stef Bannink. Ook deze wedstrijd zien wij volgend jaar graag terugkomen. Het inschrijfformulier voor deelname aan de dioramawedstrijd in 2018 staat inmiddels al online.

 

 

In de categorie volwassenen scoorde Henk van Rhenen het beste met “Krommelwatan IV” (Diorama 8). Tenslotte was er nog een prijs voor het diorama met bewegend element. Deze ging naar 'What you see is what you get van Henk van Beest”.

Ook Fleischmann/Roco was na vele jaren afwezigheid van de partij. Nu hebben we naast onze trouwe fabrikant/deelnemer Piko een tweede grotere fabrikant op het evenement en daar zijn we natuurlijk blij mee. Blijkbaar was dat wederzijds, want dhr. Terweel van Roco (Modelleisenbahn GmbH) kwam de eerste beursdag al melden dat ze in 2018 graag terugkomen.

 

Het overgrote deel van de bezoekers is maar Eurospoor 2017 werd ook door meer dan 1000 kinderen in de leeftijd van 3 t/m 11 jaar bezocht. Dat is een behoorlijk potentieel aan jonge geïnteresseerden waar wij graag op inspelen door voor deze groep zoveel mogelijk te organiseren. Vooral op zondag (de familiedag) was er een grote drukte bij de Eurospoor kinderbanen en bij de diverse clubs waar ze zelf met de treinen mogen spelen. Ook Railclub Utrecht heeft altijd speciale activiteiten voor kinderen. Dit jaar kon een locomotievenloods gebouwd worden die ook mee naar huis genomen mocht worden. Meerijden in een grote modeltrein van de Hollandse Mini Spoorwegen is ook altijd een topper.

 

Positief aan de modelspoorhobby vinden wij dat er steeds mooiere modelbanen en scenery worden gebouwd. Een genot om naar te kijken. Helaas hebben wij als organisatoren weinig tijd om bij alle deelnemers langs te komen om te kijken. Meestal hebben we de baan elders al eerder gezien. Het enthousiasme van hobbyisten, modelbouwers en bezoekers is hoog. Wij putten daaruit ook energie en hebben daarom alweer een datum voor het volgende Eurospoor evenement.

 

Volgend jaar kunnen we dezelfde hallencombinatie (2, 3 en 4) verwachten als we dit jaar hebben gehad. Feitelijk is het iets te veel ruimte, maar liever te veel dan te weinig. Zoals jullie weten houden wij niet van krapte en "nergens bij kunnen" en dan doe je een ander dat ook niet aan. Maar het mag wat ons betreft ook helemaal vol (23.000m2 - ruim 3 voetbalvelden). De ruimte is ook ideaal voor iets in de grotere sporen. Dus ook wie met een groot ruimtelijk project bezig is , kan bij ons ook een aanmeldingsformulier aanvragen voor deelname aan Eurospoor2018. Heeft u iets anders op modelspoorgebied dat u wilt laten zien, dan horen we dat graag.

 

Het vijfentwintigste Eurospoor evenement is voorbij, maar u kunt nog uitgebreid nagenieten bij de vele filmpjes die alweer op YouTube geplaatst zijn. Wij bedanken iedereen die zijn opnames voor het grote publiek toegankelijk gemaakt heeft en intussen werken wij natuurlijk aan Eurospoor2018 dat gepland is van 9 t/m 11 november 2018.

 

Alvast een voorproefje? Hier ziet u de modelbaan 'Dettingen'. Een door een Engelsman gebouwde interpretatie van een doorgangsstation gelegen in het zwarte woud in Duitsland. Te zien op Eurospoor2018.

 

In de loop van het jaar zullen wij u via de nieuwsbrief op de hoogte houden van de voortgang van ons evenement en we hopen dat wij u in 2018 ook weer mogen begroeten op Eurospoor in de Jaarbeurs te Utrecht.

 

 

EUROSPOOR

Leo Hendriksen

Chitra Hendriksen-Gopal

 


Eurospoor 25 jaar: Mok en Container

 

 

 

 

Ter ere van het 25 jarig bestaan van Eurospoor is een mok uitgegeven. De mok is aan aan twee zijden verschillend bedrukt.

 

 

De prijs is € 9,75.

 

 

 

 

Daarnaast is in samenwerking met PIKO een witte container in schaal H0 (1:87) uitgegeven. De deuren van de container kunnen geopend worden. De bedrukking van deze unieke container bevat de logo's van Eurospoor 25 jaar, Jaarbeurs 100 jaar en PIKO. U kunt de container 'los' verkrijgen (€ 5,00), maar ook in feestverpakking met het bedankkaartje van Eurospoor (€ 5,25).

 

 Mok en container zijn hier te bestellen.

 

U kunt de container 'los' verkrijgen (€ 5,00), zie boven, maar ook in feestverpakking met het bedankkaartje van Eurospoor (€ 5,25), zie onder.

 

 

Zowel container en mok zijn een mooie herinnering aan het 25 jarige jublileum van Eurospoor (1993-2017).

 


Eerste productieexemplaren van de AB7500 op de stand (nr. 3.C.031) van exacttrain

Zaterdag kunt u de eerste productieexemplaren van de AB7500 op de stand (nr. 3.C.031) van exacttrain bewonderen:

 


Nog enkele dagen tot Eurospoor2017

 

 

Beste Eurospoor liefhebber,


Eurospoor komt er aan! Binnen een paar uur zal een van de grootste modelspoorevenementen haar deuren openen in de Jaarbeurs te Utrecht (3, 4 en 5 november). U bent weer van harte welkom in dit jubileumjaar waarin we Eurospoor voor de 25e maal houden. Met meer dan 60 modelbanen belooft het een fantastische show te worden.

 

De gedrukte plattegrond kunt u op het evenement overigens gratis meenemen. Wat u daar ook gratis vindt zijn de nieuwe posterkalender 2018 met foto's van het grootspoor en natuurlijk ons Eurospoor Express Magazine. Allemaal gratis.

 

De gehele routing naar de hallen van Eurospoor is overigens gelijkvloers. De beurs is rolstoelvriendelijk. U hoeft geen trappen te bestijgen of met liften te gaan en de paden zijn breed zodat er geen gedrang ontstaat en u overal goed bij kunt. Er staan banken langs de paden. Kortom, alle ingrediënten zijn aanwezig voor een gezellige dag vermaak met modelspoor. 

 

 


Flyer Timmelstein_Page_1_Image_0003.jpg

Timmelstein

Timmelstein (H0/H0e) - Peter Wieland, Duitsland

 

Leuk dat u de trein spontaan heeft verlaten om bij dit station eens rond te kijken. U bevindt zich midden in Sachsen - ergens in het Mügelner smalspoornet waar het op het 750 mm spoor gemoedelijk toegaat. Het station Timmelstein op deze H0e-modelbaan is natuurlijk fictief, maar het spoorplan vertoont typische elementen van een Saksisch smalspoorwegstation. En de aangrenzende halte van het normaalspoor is ontleend aan het Erzgebergte. De naburige, operationeel vanuit Timmelstein bediende haven, is naar het voorbeeld van de vroegere Elbehaven Strehla. Natuurlijk is het decennia geleden dat schepen en spoorwegen hier goederen uitwisselden. Maar u heeft zich door de voertuigen en spoorwegconstructies op deze baan al lang gerealiseerd dat we met een historische modelbaan te maken hebben. Getoond wordt  het reilen en zeilen in een zuidoostelijke landstreek dat ooit tot de DDR toebehoorde, zoals het in de zeventiger jaren zou hebben kunnen plaatsgevonden.

 


trix-7.jpg

De Stichting Trix Express is aanwezig op Eurospoor 2017

 

 

In het jubileumjaar van Eurospoor mag dit legendarische modeltreinenmerk niet ontbreken. Je hebt altijd baas boven baas want het merk Trix Express bestaat maar liefst meer dan 80 jaar en de  Stichting Trix Express bestaat al meer dan 30 jaar.

 

Foto Trix 80 jaar.jpg

Wie kent niet de beginsets van Trix Express met het tenderlokje BR80? Met dit setje is vaak de hobby met modeltreinen begonnen.

Bij menigeen is de hobby in de kinderjaren begonnen, later zijn de spullen in dozen op zolder terecht gekomen, immers, vriendinnen, uitgaan e.d. waren belangrijker dan treinen. Nadat men gesetteld was, is de hobby weer opgepakt, en – wellicht mede door de financiële ruimte- kon men de hobby uitbreiden met grotere locomotieven, met meer rails zodat een volwaardige baan gebouwd kon worden.

 

 

Doordat in 1985 een paar Trix Express liefhebbers de koppen bij elkaar staken, werd een soort vriendenclub - de Trix Express Club- opgericht. Deze vriendenclub breidde zich steeds verder uit. Om één en ander in goede banen te leiden werd in 1995 de vriendenclub omgezet in een volwaardige Stichting. Deze Stichting heeft tot doel het bevorderen van de modelspoorhobby en kennis van Trix Express in al haar facetten.

Op Eurospoor kunt u meerdere Trix modelbanen oude stel aantreffen en een expositie van antieke Trix modellen.

 

Onderstaand een opsomming van wat de Trix-Express club op Eurospoor 2017 wil laten zien:

 

1. De grote expositiebaan. Op deze baan laat men Trix Express treinen rijden, die wellicht bij velen in de vitrine staan. Ook bezoekers met Trix Express treinen kunnen deze op de baan laten rijden. U kunt foto’s maken en aan bekenden deze foto’s laten zien.

 

trix-10.jpg

2. Een baan met wisselstroom treinen. Dit zijn treinen uit het wisselstroom tijdperk. Wellicht kent U deze nog van de bakelieten rails uit de beginperiode.

 

3. De kinderspeelbaan. Hier mogen kinderen zelf hun baantje bouwen en treinen laten rijden. Wij zorgen voor voldoende materiaal. En..ouders hoe zullen de foto’s van uw (klein) kinderen er uit zien?

 

4.Een “aangeklede” Trix Express baan die geheel is opgebouwd met kartonnen rails. 

 

5. De Trix Express baan met het beroemde of beruchte naaktstrand

 

trix-6.jpg

 

6. De Trix Express baan in de trend van de 60-er jaren. Op deze baan wordt het Wirtschaftswunder uitgebeeld.

 

7. Expositie in 4 vitrines van Trix Express door de jaren heen. ( Beginnende vanaf 1935 en eindigende met het modernste materieel).

 

Bovenstaand zijn de plannen voor Eurospoor 2017. Is dit alles? Nog niet, er zit nog meer aan te komen, maar dat moet u zelf komen bekijken.

 

trix-1.jpg


Eurospoor-25-jaar.png

EUROSPOOR PRIJZEN FESTIVAL

 

Zoals u weet wordt dit jaar het 25e Eurospoorevenement georganiseerd. Een mijlpaal in de modelspoorwereld. Zelfs ook bij de Jaarbeurs. De Jaarbeurs zelf bestaat dit jaar 100 jaar en Eurospoor is de enige beurs die achter-eenvolgend 25 edities door één en dezelfde derde partij in de Jaarbeurs georganiseerd wordt. Reden genoeg om dit te vieren.

 

Om deze 25e editie een feestelijke tint te geven en als dank voor het jarenlange vertrouwen in ons evenement,  bieden wij elke bezoeker een kans om gedurende Eurospoor2017 een van de vele (momenteel al 160) modelspoorprijzen te winnen. Het zijn nieuwe modelspoorartikelen die bijeen-gebracht zijn door tientallen commerciële deelnemers van Eurospoor. Deze prijzen kunnen oplopen van een setje modelfiguren tot een treinset van meer dan € 180,-.

 

De sponsors die het Eurospoor Prijzenfestival mogelijk hebben gemaakt zijn:

Broekhuis Treinen, Van den Burg Beeldproducties, Eemspoor, Eickmann Elektronik GmbH & Co KG, Eurospoor, FotoVaria/PeArd, Harlaar Modelbouw, Hobbychamps, Horster Modelbouw,  Jophispoor, Keesmarklin, Koedie trains, KPF-Zeller, Kuijper’s Hobbyhuis, Markenburg, Marnan.eu, MIBO Modelleisenbahnen, Miniworld Rotterdam, Modellbahn-Lädchen, Modelspoor24, Modelspoor en meer, Modelspoormagazine, ModeltreinCentrum Amersfoort, Modeltreinen-Plein, Molekamp Modelbouw, Nagodis, N-Spoor Store, Van Petegem Scenery, PiCommIT b.v., Piko/Scaletrading, Railhobby, Roco/Fleischmann, Shapeways, Siletsy vitrines, De Spoorvriend, Stegeman.


Zwaaghoek, Nederlands stadje jaren 20

 

                                                                                                                                          Fotos: T. Janssen

Zwaaghoek - Ton Janssen

is een denkbeeldig Nederlands stadje dat het beste ergens in het noorden van het land gedacht kan worden, in de jaren 20 van de vorige eeuw. Met mijn vorige baan 'De Bossche Tram' sloeg ik een nieuwe weg in: bouwen in een grotere schaal dan de tot dan gebruikelijke H0 (1:87), geen spoor maar stoomtram en nog meer zelfbouw, met name het rollend materieel. Omdat dat mij heel goed beviel besloot ik dat het volgend project ook stoomtram in schaal 0 (1:45) moest worden. Dit keer geen exacte nabouw van een bepaalde situatie, zoals De Bossche Tram, maar fantasie. Ik hoefde nu geen uren in allerlei archieven door te brengen om zo veel mogelijk informatie te vergaren. Ik volstond met een aantal voorbeelden als inspiratiebron die tot een samenhangend geheel zijn samengevoegd. Alleen de Fairbairn-kraan (het voorbeeld daarvan staat in Middelburg) langs de kade heb ik naar originele tekeningen nagebouwd.

 

Ook de tramloc's, rijtuigen en wagons zijn geen exacte kopieën, maar wel met het uiterlijk van wat er zoals in Nederland heeft rondgereden. Uiteraard ook alles zelfbouw.

 


DSCF5240.jpg

Les confitures Belledoche

 

Rémi Berthelin beeldt een smalspoornetwerk uit in schaal 1 / 43,5 (H0-spoor) ergens in het de bocage Poitevin, dat is een wallenlandschap van door bomen en struiken afgeperkte kleine weiden en akkers in de streek Poitevin. Hier worden rangeerbewegingen uitgevoerd tussen een jamfabriek, boomgaarden en een onderneming. Deelnemer Eurospoor2017.


Un petit Matin en 1937

De Franse club Tgv086: Le Club d'Amateurs de trains et de Modélisme de Châtellerault zal met maar liefst vier a vijf modelbanen op Eurospoor present zijn. Een ervan is Un petit Matin en 1937 van J.L. Audigué (F). Wij vertalen dat met zomaar een ochtend in 1937. De dageraad breekt aan in een klein dorp op het platteland van Frankrijk. De radio wordt aangezet, de garage begint te leven, de klokkentoren slaat zes, de fluit van de trein weergalmt vanuit het ravijn over de velden en uit de radio schalt „la douce france“ van Charles Trenet. Er begint een nieuwe dag. U heeft 2 minuut en dertig seconden om de kwaliteit van dit diorama te bewonderen voordat de avond aanbreekt. Daarna kunt u kijken naar andere prachtige modelbanen van deze Franse club tgv086 op Eurospoor2017.

 


DSCN4334.JPG

T.I.M.A. - Erwin Josset (F)

 

 

Controleren van wateroverlast

In sommige gebieden kunnen steden vrij regelmatig overstromen, hetgeen een nachtmerrie voor de inwoners is.
Een van de oplossingen is om een ondergronds gangenstelsel te bouwen zodat de wateroverlast opgevangen kan worden om later naar de zee of rivieren te transporteren. Een van de eerste grote steden waar dit systeem werd toegepast is Chicago.

In Kuala Lumpur heeft men om deze stormwatertunnels economischer te maken gedurende de, zeg, 360 dagen per jaar dat de tunnel niet gebruikt wordt benut als autoweg. In andere grote steden worden ook stormwater tunnels gebouwd, zoals in Parijs. Hier bevindt zich de grootste stormwatertunnel in Europa met een capaciteit van 80.000m3.

Erwin Josset heeft in twee modules gedeeltes van de bouw van dit enorme tunnelcomplex in Parijs uitgebeeld. De eerste module toont de tunnelboormachine en de tweede module geeft inzicht in zowel het bovengrondse gedeelte alswel de bouwput die toegang tot de tunnel geeft voor mensen en materialen.

 

 


3-Totaalbeeld Eurospoor VSZ 2017.jpg

Gräubundenbahn - Vereniging Spoorgroep Zwitserland

 

 

Keerviaduct

 

Zwitserland is het land dat veel modelspoorders aanspreekt. Het grootbedrijf kenmerkt zich door grote bedrijfszekerheid en precisie. Daarnaast zijn er natuurlijk de vele kunstwerken (zoals bruggen en tunnels) die nodig zijn om de spoorweg door de woeste natuur te loodsen. Het zal u dan ook niet verbazen dat de langste spoorwegtunnel ter wereld zich in Zwitserland bevindt. De Gotthardtunnel is 57 kilometer lang en loopt dwars door het Gotthardmassief. Maar niet minder indrukwekkend zijn de private Spoorwegmaatschappijen, zoals De Rhätische Bahn (RhB) in Zwitserland, die treinen op smalspoor laat rijden in het kanton Graubünden. Dit kanton heeft een smalspoornetwerk van bijna 450 km lang. Het voordeel van smalspoor is dat het goedkoper is dan reguliere rails. Omdat smalspoor uiteraard ook smaller is dan normale rails hoeven tunnels en viaducten niet zo groot te zijn om het smalspoor doorheen te leiden. In bergachtige gebieden, zoals in Zwitserland, levert dit tijds- en kostenbesparing op bij de aanleg van het spoorwegnetwerk.

 

Daarom wordt op de modelbaan ook smalspoor gebruikt. De schaal is gelijk aan de veelvuldig voor modelspoor gebruikte HO-schaal (1:87), maar daar het smalspoor is, liggen de spoorstaven slechts 12 mm uit elkaar en niet 16 mm zoals bij normaalspoor. Deze schaal staat bekend als HOm; de “m” staat voor meterspoor en dit is de standaard voor het smalspoor in Zwitserland.

De helaas onlangs overleden Niek Talsma koos ervoor om een deel van dit netwerk in model na te bouwen. Zijn vrienden van de Vereniging Spoorgroep Zwitserland zullen de modelbaan bedienen.

 

 

Runiaviaduct

  

Klik op het onderstaande artikel om meer over de Graubündenbahn en over de Emsland-Veenbaan (zie onder) te te lezen

köff.JPG

Emsland-Veenbaan, Spijkspoor, NL

 

 

 

 

Deze modulebaan toont een fictief spoorwegnet zoals dat gesitueerd zou kunnen zijn in Noordwest Duitsland rond de rivier de Ems. in de periode 1958 tot 1962 (Tijdperk 3). Deze modelbaan toont voor de modelbouwer een keur van uiteenlopende en inspirerende onderwerpen, zoals romantiek, kust en haven, industrie, smalspoor, normaalspoor, stad, landelijk gebied en een lokdepot.

 

De bezoeker maakt een denkbeeldige reis van één van de Noordzee eilanden via een kustplaats naar het achterland, waar het veenbedrijf nog in volle gang is. Het spoorwegnet bestaat uit een smalspoor- en normaalspoorwegnet in de schalen HOe en HO.

 

In het veengebied is een veldspoornet in de schaal H0i aangebracht. Voor de aankleding van deze baan is veelal gebruikt gemaakt van naar eigen inzicht gebouwde modellen of van gewijzigde fabrieksmodellen. De achtergronden voor deze modelbaan werden gemaakt door professionele kunstenaars die daarmee hun studie aan de Willem de Kooning Academie voor beeldende kunst en vormgeving afrondden.

 

 

 

Onderstaand ziet u het eindpunt van de smalspoorlijn en het vissersdorp Emssiel.

  


Vereinsanlage.jpg

Münchberger Eisenbahnfreunde (D) - Verenigingsbaan

 

Deze club toont een originele bedieningsinstallatie van een diesellocomotief V200 027 waarmee de meegebrachte verenigingsbaan wordt aangestuurd. Bij de installatie behoren nog verdere modules door welke een natuurgetrouwe besturing, net als bij een reële machinist te zien zal zijn. De Installatie is ontwikkeld om via de "Führerstand" de commando’s van de machinist via speciale software op de locomotief over te brengen. De bediening van deze installatie wordt op een groot scherm getoond. Zo kan iedereen, en niet alleen de bezoekers die dichtbij staan, de werkwijze van de machinist direct live meemaken. Naar alle waarschijnlijkheid is deze installatie met de getoonde functies uniek en de enige in Europa. 

 


Eurospoorfoto-1.jpg

Kaj-M

 

Gebroeders Montfrooij, NL.

  

Zij waren al eerder met het onderwerp de Rotterdamse haven, te gast op Eurospoor, maar er is inmiddels zoveel nieuws te zien dat welhaast van een nieuwe modelbaan gesproken kan worden. 

 

Het bestaande 'Pier-2' is helemaal gereed en zelfs uitgebreid met een extra module en rangeergedeelte. Blikvangers op Pier 2 zijn de manshoge havenkranen voor de overslag van stukgoederen en de markante opslagloodsen met bolle daken. Dit is een echte pier en dus aan 3 zijden omsloten door water. Een heel nieuw 5 meter lang gedeelte dat op Eurospoor2017 voor het eerst getoond zal worden is 'Het oude stukgoed', dat de Rotterdamse haven jaren 50 zal uitbeelden. Stukgoed zit alweer jaren in containers, maar voorheen werden kisten, kratten, balen en dozen nog traditioneel geladen en gelost in en uit scheepsruimen.

 

Hier is de website van de gebroeders Montfrooij: http://mm.trainsandtrucks.nl/

 

 


lime-foto Les Green.jpg

Liverpool Lime Street Station (UK)

 

John Holden, "Liverpool Lime Station", United Kingdom.

                                                                           Foto: Niels Laan

Als klein jongetje reisde John elk nieuwjaar met zijn moeder voor een korte vakantie met de trein vanuit Liverpool naar Londen. Maar de indrukken op het station van Liverpool stegen boven alles uit en maakten een diepe indruk op de jonge John. Het begon met de geluiden en geuren op dit machtige en imposante station en daarna eenmaal in de coupé, de vochtige en smerige groene substantie die langs de ramen en de massieve stenen stationsmuur naar beneden liep terwijl van buiten het geklop om de wielen te testen hoorbaar was. Het maakte voor John niet uit. Binnen was het warm en droog en vermaakte hij zich met de in de 50er jaren zo populaire strip “The Eagle”. Toch hebben deze eerste 15 minuten van de trip een onuitwisbare indruk achtergelaten en vormt de aanleiding tot het onvermijdelijke drang om dit machtige station te willen nabouwen.

 

Liverpool Lime Street station is een kopstation. Dat betekent dat het een eindpunt is waar de treinen in dezelfde richting vertrekken als waarin ze aankomen. De consequentie is een intensief treinverkeer op de 4(!) sporen die naar het station leiden. Automatisering en computerbesturing bleken nodig om hieraan tegemoet te komen. In deze modelbaan is elektronica ingebouwd waarmee 200 verschillende routes ingesteld kunnen worden. De operator moet ingeven via welke lijn een trein binnenkomt en bij welk van de 11 perrons deze trein moet aankomen. Alle wissels en signalen voor die route worden dan in de juiste stand gezet en conflicterende routes gaan op rood.

                                                                                                                                                     Photo: Les Green

Een andere bijzonderheid is de zogenoemde “sector plate”. Dit is een elektronisch gestuurde schuif waarmee complete treinen van achter de modelbaan zeer snel naar voren kunnen worden geschoven. Ook hier komen geen handen aan te pas. De operator hoeft alleen maar twee knoppen in te drukken om de gewenste opgestelde trein naar voren te halen. Met deze oplossing is een enorme ruimtewinst verkregen, omdat er geen lussen hoeven te worden gecreëerd. Een ander voordeel is dat met zeer kortgekoppelde treinen gereden kan worden, omdat de trein immers geen bochten hoeft te maken hetgeen tot ontsporingen zou kunnen leiden. Handgemaakte wissels en seinen van messing met natuurgetrouwe bediening en verlichting zijn andere van de vele features van deze modelbaan. De historische gebouwen zijn een hoogstandje van modelbouwkunst. Topper van Eurospoor2017!

 Bent u de Engelse taal machtig, dan kunt u hier en  hier meer lezen.

 

 

 Photo: Tony Teague


13316887_1039071876147664_4491009915957636384_o.jpg

Dioramawedstrijd A4

dioramawinnaar2.jpg

 

Na het succes vorig jaar van de dioramawedstrijd met 24 deelnemers heeft de stichting Modelspoorwijzer zich sterk gemaakt om in samenwerking met het modelspoortijdschrift Railhobby en Eurospoor ook voor 2017 een dioramawedstrijd uit te schrijven.

 

Links ziet u het diorama van Peter Seuren dat enkele jaren geleden de 1e prijs in de wacht sleepte bij zowel de publieks- als de vakjury. Voor 2017 is de inschrijving geopend. We rekenen erop dat ook dit jaar weer vele juweeltjes bewonderd kunnen worden. De opdracht is dat het diorama niet groter mag zijn dan A4 formaat. Simpel en eenvoudig onder het motto: "Niet te groot, niet te klein. Op een A4-tje moet het te bouwen zijn"! Op de beurs zal diorama 3 dagen lang tentoongesteld worden en vindt zondagmiddag de prijsuitreiking plaats.

Inschrijven kan HIER.

 

IMG_4950.jpg IMG_4964.jpg

 


LokLoodjesThomasPercy.JPG

Bouwen van locloods en seinpaal bij Railclub Utrecht met kinderen

 

Dit jaar heeft Railclub Utrecht een bouwplaat ontwikkeld waaruit met eenvoudige materialen een locomotiefloods gebouwd kan worden.

 

Verdeeld over de dag kunnen kinderen in groepen aanzitten en onder begeleiding van leden van Railclub Utrecht stapsgewijs de loods bouwen. het eindresultaat kan meegenomen worden.

 

LokLoodsMetThomas.JPG

 

 

 

 

Vanaf 12 jaar kunnen een aantal kinderen ook een seinpaal bouwen, die op de baan thuis kan worden gebruikt.

 

 


Najaarsnummer Eurospoor Express is uit!

 

Najaarsnummer 2017 is uit!

De EUROSPOOR EXPRESS, is ons gratis magazine met informatie omtrent Eurospoor en modelspoor. Elk nummer bestaat uit minimaal 16 pagina's in kleur met informatie en foto's omtrent Eurospoor en modelspoor in het algemeen.


Met dit magazine willen wij van Eurospoor een bijdrage leveren om de aandacht voor de modelspoorhobby te vergroten. De perioden van verschijning zijn januari en juli. Door de grote belangstelling voor dit gratis magazine is de oplage inmiddels gegroeid naar 20.000 exemplaren per editie.

 

In deze editie belichten we een klein deel van de binnen- en buitenlandse deelnemers aan Eurospoor2017. In gewaagd oranje vindt u onderstaand alvast een voorproefje van twee Nederlandse clubs en daarnaast natuurlijk de noviteiten, ontwikkelingen bij Miniworld Rotterdam en Sjoerd Kuik die het laatste nieuws over de aankoop van treinstellen bij de Pinzgau Bahn bespreekt. Wij zijn trots op ons evenement en tijdschrift en hopen u op het 25e Eurospoor in de Jaarbeurs te mogen treffen.


Wilt u meer weten? Klik dan gelijk door via onderstaande link naar de eigen website van ons Eurospoor Express Magazine. Hier vindt u ook de adressen waar u het blad gratis kunt verkrijgen.

WWW.EUROSPOOREXPRESS.NL
Klik op het onderstaande artikel om het te kunnen lezen

Eurospoorfolder 2017 gereed!

voorkant.jpg

 

De nieuwe folder van Eurospoor2017 is uit. Dit jaar wordt het al het 25e evenement dat we houden in de Jaarbeurs te Utrecht. We maken er een feestelijke editie van en hopen dat u ook (weer) van de partij zult zijn. Noteert u alvast de data in uw agenda?.

Binnenin de folder vindt u alvast een voorproefje van enkele van de ca. 60 deelnemende modelbanen. Wilt u alvast de folder inkijken of downloaden? Dat kan. Klikt u op: buitenzijde folder of binnenzijde folder.

 

Tot ziens op Eurospoor2017 in de Jaarbeurs te Utrecht!



Het product is toegevoegd aan uw winkelwagen.

< verder winkelen naar winkelwagen >