IMG_6773-crop.jpg

NIEUWS EUROSPOOR2021


Modelbaan Rhenen 1935

 De modelbaan Rhenen 1935 van Gert Arkema toont het voorbeeldgetrouwe nagebouwde station van Rhenen voor de oorlog. Niet alleen is het station zelf met rangeerterrein en spooringraving aanwezig, ook ziet u een deel van de bekende, maar in de oorlog verloren gegane spoorbrug over de Rijn naar Kesteren.

 

Daarnaast zijn natuurlijk ook enkele karakteristieke scenes die om het station waren aan te treffen uitgebeeld; zoals de boderijder, de huisjes aan de Zwarteweg, de uiterwaarden met koeien en de groene tram van de NBM die voor de spoorbomen staat te wachten.

 

Deze baan wordt ook voorbeeldgetrouw bereden met een keur aan stoomlocomotieven met bijbehorende treinen uit die periode; zowel coupérijtuigen als doorgangsrijtuigen, materieel wat in eigen beheer is vervaardigd. Voor diegenen die het station uit eigen waarneming nog kennen een feest van herkenning, voor diegenen die het station uit foto’s ( bijvoorbeeld van de meidagen van 1940) kennen een feest van herkenning. En voor allen die plaatselijk bekend zijn een beeld van hoe het had kunnen zijn.


13316887_1039071876147664_4491009915957636384_o.jpg

Dioramawedstrijd A4

dioramawinnaar2.jpg

 

Ook voor dit jaar heeft Jeffrey Onrust zich sterk gemaakt om in samenwerking met het modelspoortijdschrift Railhobby en Eurospoor ook voor 2021 een dioramawedstrijd uit te schrijven. Dit heeft geleid tot maar liefst 28 inzendingen.

 

Links ziet u het diorama van Peter Seuren dat enkele jaren geleden de 1e prijs in de wacht sleepte bij zowel de publieks- als de vakjury. We rekenen erop dat ook dit jaar weer vele juweeltjes bewonderd kunnen worden. De opdracht is dat het diorama niet groter mag zijn dan A4 formaat. Simpel en eenvoudig onder het motto: "Niet te groot, niet te klein. Op een A4-tje moet het te bouwen zijn"! Op de beurs zal diorama 3 dagen lang tentoongesteld worden en vindt zondagmiddag de prijsuitreiking plaats.

 

IMG_4950.jpg IMG_4964.jpg

 


Ligne des Pignes-kl.jpg

“Ligne des Pignes” - Hans Niemeijer

 

 

 

 

 

 

“Ligne des Pignes” - Hans Niemeijer

Het diorama is geinspireerd op een lokaal lijntje in het Zuidoosten van Frankrijk. Het betreft een lijn in de Provence grotendeels gelegen langs de rivier de Var van Nice naar Digne le Bains. Langs de lijn zijn diverse kleine stations en overslagplaatsen gelegen in een voor de streek typische bouwstijl. De bouwwerken op de baan zijn grotendeels zelfbouw.

 

De naam “Ligne des Pignes” (dennenappel lijntje) komt waarschijnlijk voort uit vroeger tijden toen bij gebrek aan steenkool de ketels van de locs ook wel met de rijkelijk aanwezige dennenappels werden gestookt.

 

De baan wordt digitaal aangestuurd  met de computer. De van decoders voorziene wissels en seinen maken samen met  blokdetectie geautomatiseerde routes mogelijk.

 

Achter de baan bevindt zich een automatisch schaduwstation waarin plaats is voor 8 treinen. Het geheel is afgewerkt met fries, ledverlichting en rok.


Spijkpoor banner rgb 600x70-1.jpg

De “Stolberger Spitzkehre“ in model - Spijkspoor (NL)

 

Het idee voor deze modelbaan ontstond begin 2014 toen enkele leden voorstelden om in een voor MSC Spijkspoor nieuwe schaal, namelijk spoor 0 / 1:45 te gaan bouwen. In een zoektocht op het internet trok het (helaas niet meer aanwezige) korte baanvak (3,5 km) van Stolberg naar Münsterbusch (omgeving Aken) onze aandacht. De „Spitzkehre“ die hier was toegepast is een interessant thema voor een showbaan. Op een enkele uitzondering na gaat het om puur goederenvervoer op dit baanvak, om de Zinkhoogovens, de walserij, de zinkwitfabriek en nog andere industrieën te ontsluiten. 

 

Als voorbeeld diende het 3,5 km korte baanvak van station Stolberg, bij Aken, naar het Zinkwerk op de hoogvlakte van Münsterbusch. Omdat op die plek een zogenaamde Spitzkehre bittere noodzaak was vanwege de grote hoogteverschillen, is in model deze bijzondere vorm van de modelbaan ontstaan. Waar de omgeving rond de huizen van de Spinnereistrasse bijna een kopie van de werkelijkheid is, is elders meer de omgeving zoals deze had kunnen zijn geïnterpreteerd. Dit was echter alleen mogelijk door de bijzondere hulp van de heer Roland Keller die, als tiener wonend langs dit baanvak, treinen, tracé, station en omgeving uitgebreid heeft gefotografeerd en ons belangeloos heeft geholpen met vele honderden detailfoto's

 

 

 

De Modelspoorwegclub “SPIJKSPOOR” uit Spijkenisse heet u hartelijk welkom bij uw bezoek aan haar segmentenbaan genaamd "Stolberger Spitzkehre" en wenst u veel plezier bij het aanschouwen van de diverse taferelen. Mocht u vragen hebben over onderdelen van de presentatie, schroom dan niet één van onze leden te benaderen. Zij kunnen u dan nader informeren of in contact brengen met een lid die een specialist is op het gebied van uw vraag.

 

U waant zich terug in de tijd, in de zomer van 1968. U bent beland in het plaatsje Münsterbusch, gemeente Stolberg vlakbij Aken in Duitsland. Met lage snelheid kruipt een BR50 stoomlocomotief, dicht tussen de huizen door, heuvelopwaarts om via de, vanwege de geologische omstandigheden noodzakelijke, “Spitzkehre” eindelijk het eindstation van Münsterbusch te bereiken. De daar gelegen bedrijven, waaronder de zinkfabriek, gebruiken het spoor om te laden dan wel en te lossen. Even verderop wordt er in de werkplaats van de Bahnmeisterei hard gewerkt om diverse zaken te herstellen. Bij de schroothandel worden waardevolle materialen verzameld en gesorteerd uit het per spoor aangeleverde schroot. Op het terrein van de baustoffenhandel zijn voldoende baumaterialen voorhanden.
In schril contrast met de bedrijvigheid rond het station is het op het terras van het Gasthof gewoon genieten van het mooie zomerweer, nippend van een verfrissende pul bier en uitkijkend over de weilanden met koeien en koolzaadvelden. Bij het tankstation annex garage kijkt men ondertussen uw auto even na zodat u straks met een gerust hart uw weg kunt vervolgen. Kijk, luister, ruik, en proef de sfeer van eind jaren 60.

 


P1010605-1.jpg

Ivo Schraepen – “Hasselt – 2002” - station Hasselt

Hasselt 2002 - Ivo Schraepen

 

Na een 100-tal bezoeken aan het station van Hasselt en zeker meer dan een 1000 tal foto’s zijn wij in 2003 met de bouw van de miniatuurbaan aangevat. De interesse voor de site groeide met de tijd, uiteindelijk 15 jaar later is de modelbaan klaar. Deze modelbaan is gebouwd zoals het station en de sporen er in Hasselt anno 2002 lagen. Het stuk vanaf de brug St.-Truidersteenweg tot aan de brug Grote Ring(Hendrik van Veldekesingel) is volledig op schaal weergeven. In werkelijkheid is het traject 1,6 km en op de modelbaan meer dan16 meter. De gehele modelbaan neemt een oppervlakte van 20 x 5 meter in totaal. De tijdsituering 2002 is doelbewust gekozen om zowel met het oude tractiematerieel als ook met de nieuwe loks te kunnen rijden. Vanaf 2000 kwamen er tal van nieuwe locomotieven in dienst en werd het oude tractiematerieel stelselmatig afgebouwd. Het op schaal nabouwen van een bestaand voorbeeld is moeilijk en vereist compromissen maar toch hebben we geprobeerd de tijdsfeer en treinaktiviteiten korrekt weer te geven.

 

De achtergronden

Voor de realisatie van de achtergronden hebben we een fotoreportage gemaakt op 27 mei 2011 langsheen de Fonteinstraat en de Spoorwegstraat. Dit werd gedaan met een hoogtewerker. De meeste foto’s werden gemaakt op een hoogte van rond 24 meter. Je kon het al raden, het weer was die dag betrokken met regelmatig regen. Na de foto reportage werd het een knutselwerk van 3 maanden om meer dan 500 fotos tot een zo realistisch mogelijke achtergrond te verwerken en om het geheel ook een zonnigere aanblik te geven. Dus wat je ziet is echt Hasselt zoals het er toen bij lag.

 

Verbeteringen

De baan heeft de laatste jaren heel wat verbeteringen gekregen. Verschillende netwerken zorgen voor de treinbeveiliging en voor de rijplanning. Een 8-tal camera’s laten toe voor en achterkant van de baan vanop de controlepost te observeren. Er is zelfs een camera in de controlepost in de baan ingebouwd. Hiermee zie je de treinen werkelijkheidsgetrouw voorbijrijden.

 

Modules

Deze modelbaan is een "segmentenbaan" , het station-deel bestaat uit 11 segmenten of delen, elk stuk is specifiek en past zonder schroeven of montage op het volgende. De elektrische verbindingen schuiven vanzelf in mekaar bij het opzetten van de baan. Aan de uiteinden links en rechts zijn 4 extra aangepaste segmenten gebouwd om de treinen te laten keren. De andere zijde van de baan bestaat uit 6 delen elk met 7 sporen om de lange treinen af te stellen.

 

Automatisering

Het is vooral de bedoeling dat het onvoorspelbaar is welke trein het station zal passeren. De reisweg wordt bepaald door een computer applicatie daardoor kan zoals in werkelijkheid elk vrij spoor worden gekozen. Eveneens kunnen alle sporen in beide richtingen worden bereden. Deze hoge complexiteit kan uiteraard enkel gestuurd worden met een volledig geautomatiseerde digitale aanpak. Voor de liefhebbers kan je tijdens de tentoonstelling zeker langs lopen voor extra informatie, wij zorgen ook altijd voor extra informatie en foto’s van de onderkant van de baan, die hangt vol met motortjes, kabels en digitale apparatuur.

 


Flamsbana Berekvam


057_1.jpg

"Bad Claustal", Modelleisenbahnverein "Friedrich List" Leipzig e.V.

Bad Claustal is een zeer indrukwekkende modelbaan in H0 van Friedrich List e.V. Deze club is zeer actief, maar hun modelbanen zijn overwegend op shows in Leipzig en Dresden te bewonderen.

Gelukkig hebben wij goede contacten met deze club zodat wij op Eurospoor ook van hun kunsten kunnen genieten! De gemiddelde modelspoormodule is vaak slechts 60 cm breed, maar dat kennen ze niet bij Friedrich List. Deze 15 meter lange modulebaan is minstens een trotse 1,50 m breed. 

 

Het plan voor deze grootschalige baan ontstond in 1988 toen er een thuisbaan werd gebouwd voor een modelspoorfan van de vereniging. Onderscheidende en interessante gebouwen van de voormalige DR moesten worden gereproduceerd. Er zijn toen de volgende normen gesteld. De tweesporige hoofdlijn moet door een middelgebergte leiden. Bij het station moet een aftakking zijn, die door de "bergen" naar het bovenstation "Marienhütte" slingert. Het station "Marienhütte" heeft een fabrieksverbinding met de kalkfabriek met frequente rangeeroperaties. 

 

Door zijn lengte van 15 meter kan met realistisch lange treinen gereden worden. Om ook electrische locomotieven te kunnen inzetten is ook bovenleiding nauwkeurig aangelegd. Het resultaat was een bovenleidingssysteem dat sterk lijkt op het origineel, waarbij behalve de rijdraad en masten ook voeding, isolatoren en beschermroosters niet vergeten zijn. De bovenleiding in het algemeen en vooral de bovenleiding van de gehele stationsoverspanning zijn een van de vele bijzonderheden van deze modelbaan. 


Bimmelbahner-4-kl.jpg

De Bimmelbahner, romantiek uit Sachsen

"De Bimmelbahner" zijn de bouwers van een Sachsische modulebaan. Het enkelsporige trajekt slingert door een romantisch modellandschap en doet ondertussen verschillende haltes aan. De route voert over kleine beekjes, door wouden en langs vakwerkhuizen. Het rollende materiaal op de baan en de gebruikte motieven maken duidelijk dat de bouwers zich qua thema op de DDR en Epoche III (1949-1970) gericht hebben. In die periode werd er nog met stoom gereden. Vele andere liefdevol ontworpen details tonen de hoge kwaliteit van deze Hoe (1:87) smalspoorbaan.

 


Eurospoorfolder 2021 gereed!

De nieuwe folder van Eurospoor2021 is uit en wordt al op diverse plaatsen verspreid. In 2019 hielden wij een jaar rust na 26 maal achterelkaar organiseren en vorig jaar werden we opgeschrikt door de corona pandemie die ons het houden onmogelijk maakte. Dit jaar gaan we er vol stoom tegenaan en hopen dat we ons evenement wél kunnen houden. Natuurlijk met een kleine reserve want zoals u weet is het tegenwoordig moeilijk om iets met zekerheid te kunnen zeggen.

 

Een van de topmodelbanen is 'Karlsberg' van dhr. Friedel uit Coburg die met deze baan aan Eurospoor deelneemt. Het is een van de mooiste N-spoor banen uit Duitsland en is daardoor al tweemaal in het programma "Eisenbahn Romantiek" verschenen. Binnenkort dus op Eurospoor2021 te zien.

 

Uitgebeeld wordt het Beiersche landschap van dichte bossen, fonkelende meren, glooiende heuvels met wijnranken op de hellingen en pittoreske dorpjes. Denk aan steden als Rothenburg ob der Tauber, een populaire en sfeervolle stad aan de ‘Romantische Strasse’. Overal waar je kijkt zijn de herinneringen aan het rijke verleden van de stad zichtbaar. De prachtige vakwerkhuizen en de torentjes op de oude stadsmuur verlenen de stad haar authentieke charme. Wie wel eens naar de speelgoedbeurs te Neurenberg is afgereisd zal de streek direct herkennen. Het is een gebied dat direct aan vakantie doet denken. 

Wie dat wil kan hier klikken en alvast een filmpje zien van deze mooie baan.

 

Binnenin de folder vindt u alvast een voorproefje van enkele van de meer dan 50 deelnemende modelbanen. Wilt u alvast de folder inkijken of downloaden? Dat kan.

 

Klikt u hier voor de buitenzijde van de folder en:

hier voor de binnenzijde van de folder.

 

Houdt u de website in de gaten voor meer informatie over het komende evenement.​



Het product is toegevoegd aan uw winkelwagen.

< verder winkelen naar winkelwagen >