IMG_6773-crop.jpg

NIEUWS EUROSPOOR2018


Hoyers-2-kl.jpg

Grootste graafmachine ter wereld in model

Weet u wat de grootste en zwaarste machines ter wereld zijn? Het zijn de graafmachines waarmee bruinkool wordt ontgonnen. Zij kunnen elke dag net zoveel werk verzetten als 40.000 werknemers. O.a. In voormalig Oostduitsland wordt met deze machines gewerkt. Modelleisenbahnclub Hoyerswerda uit die regio heeft een modelbaan gebouwd rondom zo'n machine in model. Het is bijzonder en dat willen wij natuurlijk wel zien en daarom zijn zij deelnemer aan Eurospoor2018 (9 t/m 11 november - Jaarbeurs Utrecht). Wij hebben voor u weer wat artikeltjes rondom deze modelbaan en nog enkele andere van de meer dan 50 deelnemende modelbanen. Nog 4 weekjes, dan gaan we los.

 

Klik op onderstaande foto voor de artikelen:

 


De Niggende Saligheyd van Hugo Baart

 

 

 

                                                                                                                                          

De Niggende Saligheyd - Hugo Baart

Hugo Baart heeft met zijn jongste creatie 'De Niggende Saligheyd' weer een meesterwerkje neergezet. Acht dorpen in zijn woonomgeving, de Brabantse Kempen, zijn echt en Hugo voegde er een fantasiedorp aan toe, de negende (Niggende). Hij liet zijn fantasie de vrije loop, maar voorwaarde was wel dat alle componenten een logisch geheel vormen. Te zien op Eurospoor2018.

 

Om het hele artikel omtrent deze feeërieke baan te lezen kunt u op onderstaande afbeeldingen klikken:

 

1e Gedeelte

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   2e Gedeelte

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Naamloos-1.jpg

"Saaletal", Modelleisenbahnverein "Friedrich List" Leipzig e.V.

N-spoor (schaal 1:160)

 

Kent u de modelbaan Bad Clausthal nog uit Eurospoor2012? Een H0 baan van de Duitse modelspoorclub Friedrich List e.V. Deze club is zeer actief, maar hun modelbanen zijn overwegend op shows in Leipzig en Dresden te bewonderen. Gelukkig hebben wij goede contacten met deze club zodat wij op Eurospoor ook van hun kunsten kunnen genieten! De gemiddelde modelspoormodule is vaak slechts 60 cm breed, maar dat kennen ze niet bij Friedrich List. Hun nieuwste 12 meter lange modulebaan is een trotse 1,50 m breed en als je dan ook nog in spoor N bouwt krijg je een landschappelijk scenario met een geweldige diepte. Toen we deze baan voor het eerst zagen wisten we binnen twee minuten dat we dit aan u op Eurospoor wilden laten zien. En op het aankomende Eurospoor2018 zal Friedrich List met 'Saaletal' dan ook van de partij zijn.

 

 

Kijk eens naar de groepjes bomen. Belangrijk is de “natuurlijke” plaatsing van de elementen en daarvoor is het aan te raden om eens een blik in de natuur om ons heen te werpen. Planten groeien niet volgens een geometrisch plan. Belangrijk is het plaatsen in groepen, waarbij de afstanden en hoogtes variëren. Bomen die alleen staan mogen best (veel) groter zijn en groeien vaak boven de daken van huizen uit. Maak eerst een proefopstelling voor de bomen vastgelijmd worden. Zo ontstaat een geloofwaardige vegetatie die bestaat uit loof- en naadbomen, struiken en bodembedekkers.

 

 

Zie eens hoe de achtergrond goed aansluit bij het landschap, dat niet overladen is met rails, de loop van de rivier en de weg. En hoe de trein een welhaast 'natuurlijk' onderdeel van het landschap is geworden. Je kunt zo zien dat hier ervaren bouwers aan het werk zijn die de werkelijke omgeving goed bestudeerd hebben.
Moeten we hebben! Uitgenodigd en afgevinkt! Gaan we zien!


mastrou-2.jpg

'Le Mastrou', Club Ferroviaire Grangeois (F)

 

 

 

Le Mastrou

 

De spoorweg van Vivarais, ook wel Mastrou of Trein van de Ardèche genoemd, is een toeristische meterspoorlijn met een lengte van 33 kilometer. Deze rijdt van Lamastre tot Saint-Jean-de-Muzols en slingert zich door de kloven en groene vallei van de rivier de Doux, een beschermd gebied met vergezichten die niet via de weg toegankelijk zijn. Wie zich op het platform van de eerste wagen begeeft, kan de cabine zien en het werk van de machinisten aanschouwen. De dienst wordt verzorgd door een zestal Mallet stoomlocomotieven (bouwjaar 1902 en 1932), die op de lijst van historische monumenten staan en zich alle in de collectie bevinden. De lijn werd vanwege economische redenen gebouwd in 1886. Meer dan duizend arbeiders gewapend met schoppen, pikhouwelen en dynamiet bouwden 20 kilometer keermuren, metselwerkviaducten en een tunnel slechts met behulp van ezels en mankracht. Op Eurospoor kunt u deze lijn in miniatuur zien. Uit Frankrijk komt club Grangeois en toont u in H0m (1:87) een groot gedeelte van deze spectaculaire spoorlijn. We kunnen in model de Caesar-brug, camping Douce Plage, de dam, het viaduct in bocht Troy, Mordane en zijn tunnel, de Etroits en vele andere prachtige landschappen bewonderen.


Bimmelbahner-4-kl.jpg

De Bimmelbahner, romantiek uit Sachsen

"De Bimmelbahner" zijn de bouwers van een enorme Sachsische modulebaan met een lengte van minimaal 25 meter. Het enkelsporige trajekt slingert door een romantisch modellandschap en doet ondertussen verschillende haltes aan. De route voert over kleine beekjes, door wouden en langs vakwerkhuizen. Het rollende materiaal op de baan en de gebruikte motieven maken duidelijk dat de bouwers zich qua thema op de DDR en Epoche III (1949-1970) gericht hebben. In die periode werd er nog met stoom gereden. Een blikvanger is de brug over het dal, die volledig eigenbouw is. Maar ook vele andere liefdevol ontworpen details tonen de hoge kwaliteit van deze Hoe (1:87) smalspoorbaan.

 


"Braunkohle aus der Lausitz“, MEC Hoyerswerda (D)

 

 

Bruinkoolgraafmachines behoren tot de grootste voertuigen ter wereld. Ze zijn gewend om bruinkool te ontginnen en kunnen dagelijks tot 240.000 ton steenkool uit de grond halen. Het zijn de grootste en zwaarste machines ter wereld. Meer dan 200 meter lang, bijna 50 meter breed, bijna 100 meter hoog en een gewicht van meer dan 13.500 ton. Met hun enorme kracht kunnen ze elke dag zoveel bruinkool als 40.000 werknemers baggeren en zijn ze daarom zeer winstgevend, ondanks hun hoge aanschaf- en exploitatiekosten. In schaal 1:120 toont de (Oost)Duitse club Hoyerswerda u de machines en het graaf- en laadverloop van het grote voorbeeld. Daarbij zijn de speciale seinen en bijzondere voertuigen niet vergeten.

 


Amerikaanse Modelbanen op Eurospoor2018

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prospect Point, High Wycombe & District MRS (UK)

 

Aan het begin van de vorige eeuw bestonden er in de Verenigde Staten talloze bos- en mijnbanen. Deze smalspoorlijntjes bestonden uit zelfgebouwd en zeer gevariëerd materiaal dat op vaak provisorisch aangelegde rails door de enorme wouden voortsjokte met een sleep goederenwagons gevuld met houtblokken erachter. Een boeiend thema onder modelbouwers is de door mens en machine verrichte zware arbeid in de uitgestrekte wouden, waarbij bomen worden omgezaagd en stoomlocs de stammen (logs) puffend en zig-zag-gend naar beneden brachten. De bouwers van "Prospect Point" lieten zich inspireren ddoor de situatie zoals die zich afspeelde in de heuvels bij Montana in het late stoomtijdperk. Om meer diepte te verkrijgen werd deze modelbaan in L-vorm gebouwd (zie afbeelding).

 

De Sodumb & Gamorrah Ming and Navigation Co. - Leo Bettonviel (NL)

 

De S&G MN Co. is een niet al te getrouwe weergave van wat in werkelijkheid plaatsvond in de twintiger en dertiger jaren van de vorige eeuw op Vancouver Island, aan de westkust van Canada. In de bergen van dit grote eiland werd in die tijd erts gevonden, variërend van zilver tot sporen van goud. Van alles geen grote hoeveelheden, maar net voldoende voor een obscuur spoorlijntje in normaal spoor van de mijnen naar de kust, alwaar het kon worden verscheept voor verdere bewerking.

 

 

 

In de “Narrow Gauge & Short line Gazette”, een modelspoorblad voor liefhebbers van smalspoor en korte lijntjes kwam ik in het juli/augustus nummer van 1984 een artikel tegen over de Lenora and Mount Sicker Railway. Dus dat moest het worden. Een spoorlijntje langs de China Creek richting haven. Zoals bij veel bergbanen wringt het spoor zich, waar mogelijk langs natuurlijke wegen, in bochten door de bergdalen. Er blijken nog veel obstakels te bestaan die het noodzakelijk maken de nodige tunnels aan te leggen.

 

Van de betrekkelijk gematigde temperaturen aan de kust tot diep in het gebergte, waar de sneeuw soms meters hoog kan liggen, moeten de locomotieven bestand zijn tegen alle mogelijke condities en hindernissen onderweg. De ertswagens eisen veel van de kleine locs op de steile hellingen en in de scherpe bochten langs de riviertjes. Daarom wordt gebruik gemaakt van zogenoemde cardanisch aangedreven locomotieven.

 

Hun overbrenging geschiedt door middel van tandwielen op de draaistellen waardoor veel grip wordt verkregen, ook in de bochten. Shay's, Heislers en Climaxen hebben het hier voor het zeggen. Het zijn de terreinwagens van het spoor. Van de voormalige bewoners van Vancouver Island is niet veel terug te vinden. Maar één kenmerkend ding is er wel. De Totempaal! Van die prachtige kunstvoorwerpen zijn er vandaag de dag nog vele bewaard gebleven en overal op het eiland te vinden. Ook op de baan valt met wat zoekwerk een groepje totempalen te ontdekken.

 

 

 

 


Eurospoorfolder 2018 gereed!

De nieuwe folder van Eurospoor2018 is uit en wordt al op diverse plaatsen verspreid. Vorig jaar vierden we ons 25e Eurospoor evenement en derhalve zijn wij nu op weg naar de kaap van de 30e editie. Dit jaar leggen we de nadruk nog meer dan anders op buitenlandse modelbanen. We willen u blijven verwonderen en verbazen met hetgeen nog niet eerder gezien is. Noteert u alvast de data in uw agenda?

 

Een van de topmodelbanen is 'Midford', een al lang gesloten station van de Somerset & Dorset Joint Railway in Zuid Engeland. Centerpunt is de prachtige Romeins aandoende brug met acht bogen. Bij deze, nog bestaande, ongebruikelijke 'brug over een brug'-constructie kruisten twee spoorlijnen over elkaar een rivierdal. Een prachtig inspiratie voor de thuisbaan niet? Must see!

 

Binnenin de folder vindt u alvast een voorproefje van enkele van de meer dan 50 deelnemende modelbanen. Wilt u alvast de folder inkijken of downloaden? Dat kan.

 

Klikt u hier voor de buitenzijde van de folder en:

hier voor de binnenzijde van de folder.

 

Houdt u de website in de gaten voor meer informatie over het komende evenement.​


13316887_1039071876147664_4491009915957636384_o.jpg

Dioramawedstrijd A4

dioramawinnaar2.jpg

 

Na het succes vorig jaar van de dioramawedstrijd met 24 deelnemers heeft de stichting Modelspoorwijzer zich sterk gemaakt om in samenwerking met het modelspoortijdschrift Railhobby en Eurospoor ook voor 2018 een dioramawedstrijd uit te schrijven.

 

Links ziet u het diorama van Peter Seuren dat enkele jaren geleden de 1e prijs in de wacht sleepte bij zowel de publieks- als de vakjury. Voor 2018 is de inschrijving geopend. We rekenen erop dat ook dit jaar weer vele juweeltjes bewonderd kunnen worden. De opdracht is dat het diorama niet groter mag zijn dan A4 formaat. Simpel en eenvoudig onder het motto: "Niet te groot, niet te klein. Op een A4-tje moet het te bouwen zijn"! Op de beurs zal diorama 3 dagen lang tentoongesteld worden en vindt zondagmiddag de prijsuitreiking plaats.

Inschrijven kan HIER.

 

IMG_4950.jpg IMG_4964.jpg

 


LokLoodjesThomasPercy.JPG

Bouwen van locloods en seinpaal bij Railclub Utrecht met kinderen

 

Dit jaar heeft Railclub Utrecht een bouwplaat ontwikkeld waaruit met eenvoudige materialen een locomotiefloods gebouwd kan worden.

 

Verdeeld over de dag kunnen kinderen in groepen aanzitten en onder begeleiding van leden van Railclub Utrecht stapsgewijs de loods bouwen. het eindresultaat kan meegenomen worden.

 

LokLoodsMetThomas.JPG

 

 

 

 

Vanaf 12 jaar kunnen een aantal kinderen ook een seinpaal bouwen, die op de baan thuis kan worden gebruikt.

 

 


Eurospoor Express met modelspoorclub Venlo

 

 Najaarsnummer 2018 is uit!

De EUROSPOOR EXPRESS, is ons gratis magazine met informatie omtrent Eurospoor en modelspoor. Een extra dik en gratis nummer met veel informatie over het komende evenement. lk nummer bestaat uit minimaal 16 pagina's in kleur met informatie en foto's omtrent Eurospoor en modelspoor in het algemeen. Uiteraard komt een greep van de diverse buitenlandse clubs aan bod, maar ook zijn er twee pagina's gewijd aan Modelbaanvereniging Zuid-Limburg, die ook op het aanstaande evenement acte de presence zal geven.
Dit artikel hebben wij voor u online beschikbaar gemaakt en als u op onderstaande afbeelding klikt kunt u het lezen.

Wilt u meer weten of meer artikelen lezen? Klik dan gelijk door via deze link naar de eigen website van ons Eurospoor Express Magazine. Hier vindt u ook de adressen waar u het blad gratis kunt verkrijgen.

 

WWW.EUROSPOOREXPRESS.NL

 

 

 

Klik op het onderstaande afbeelding om over Modelbaanvereniging Zuid-Limburg te lezen
 


Het product is toegevoegd aan uw winkelwagen.

< verder winkelen naar winkelwagen >